Înființată în toamna anului 1968, sub numele de IAM , Uzina Automecanica Moreni are ca principal obiect de activitate fabricarea de autovehicule blindate pe roți, fiind singura fabrică de acest fel din România. De-a lungul anilor, a produs transportoare blindate amfibii pe roți, cu tracțiune 4×4, 6×6 și 8×8, printre care amfibiul blindat SAUR 1 și SAUR 2, precum și transportorul Zimbru. Din 2001, Automicanica Moreni este o filială a Companiei Naționale ROMARM și este în subordinea Ministerului Economiei.
Pe parcursul acestor ani, a realizat mii de produse, majoritatea destinate exportului în spaţiul ex-Sovietic, Germania, Algeria, etc. Blindatele fabricate la UAM au participat la numeroase misiuni de securitate și stabilitate de menținere a păcii și a ordinii publice în diferite țării precum : Iugoslavia,Irak, Afganistan, urmând tendința generală a reconversiei industriei militare, uzina de la Moreni a trecut și la fabricarea de produse civile și de asemenea la practicarea și dezvoltarea unei game largi de servicii. Proiectarea asistată de calculator și noile tehnologii folosite la Moreni (taierea tablelor de blindaj cu instalație LASER, instalație de călire în mediu controlat, instalație de sudură MIG-MAG-WIG) asigură materializarea proiectelor în produse de înaltă calitate.
Astăzi, la 58 de ani de când și-a început activitatea, Uzina Mecanică Moreni a organizat un eveniment la care au participat Ministrul Ecomoniei, Florin Spătaru, Consilierul de Stat în Cancelaria Primului Ministru, Iulian Chifu, reprezentanți ai Ministerului Apărării, președintele Consiliului Județean Dâmbovița, Corneliu Ștefan, prefectul Claudia Gilia, conducerea Universității Valahia și a Universității Dunărea de Jos, și mulți alții.
”Noi, la Automecanica Moreni, împreună, încercăm să repunem pe harta economică a României un centru de tradiție care a fost și cu siguranța va fi, din nou, această uzină.
Încercăm să aducem lucrurile într-o formă de echilibru din perspectiva acestor noi conjuncturi pe care le cunoaștem cu toții.
Avem o ușoară creștere a cifrei de afaceri, și asta mulțumită Ministerului Apărării pentru că a înțeles să ne trimită mai multe mașini pentru reparații, avem o scădere a pierderilor în ultimele 9 luni, și, evident, avem o creștere a capitalurilor proprii care se datorează unei majorări de capital pentru care avem o planificare pentru planul de achiziții care, conform a ceea ce ne-am propus, sperăm ca până la jumătatea anului viitor să-l finalizăm. Este vorba despre achizițiile de utilaje, de instalații, de mașini și partea de refacere la Secția I.” ,a transmis Corneliu Vișoianu, directorul Automecanica Moreni. Acesta conduce unitatea de la jumătatea lunii iulie a acestui an.
”Cu această ocazie, Primul Ministru dorește să transmit trei mesaje majore. În primul rând, situația internațională este binecunoscută , suntem o țară care avem în imediata vecinătate un vecin pe care îl sprijinim pentru că se află în război, acest lucru crează situații cu totul speciale și toată lumea pune mâna pe documente, iar primul document, pentru că suntem membru NATO, este tratul de la Washington, care, până să ajungem la articolul 5 care ne asigură apărarea colectivă, trecem prin articolul 3 care vorbește despre faptul că primul respondent în orice timp de criză de acestă natură este statul. De aceea, orice stat responsabil își pregătește infrastructura, capacitatea, pentru a putea să păspundă, în orice moment, oricărui tip de amenințare, oricât de probabilă sau improbabilă ar fi aceasta.
Cea de a doua idee ține iarăși de dreptul, de regulile internaționale care ne spun că în situații de război ne putem baza pe alianții noștri, altfel chestiunile legale de transferurile de armament devin complicate.
Din acset punct de vedere este natural ca toate componentele capabilităților să se afle la nivele naționale. Și este ceea ce încercăm să facem în acest moment.
Cea de a treia idee, strategia, documentul care a trecut prin CSAT, este un document extrem de important care crează cadrul foarte clar pentru ca industria de apărare a României să se apropie din ce în ce mai mult de capacitatea de transfer în orice situație ulterioară ar fi.
Vă felicit, cred că Moreniul a revenit pe un drum important, am certitudinea că alături și cu sprijul a doi miniștrii importanți, cel al Economiei și cel al Apărării, acesta din urmă fiind beneficiarul, acest efort comun va putea să ducă și la reangajarea uzinei la deplinele sale capacități si să putem să ne reorientăm spre direcțiile necesare potrivit noilor strategii și nevoi de armament.” , a fost mesajul Premierului Nicolae Ciucă transmis de către Consilierul de Stat în Cancelaria Primului Ministru, Iulian Chifu.
La rândul său, Florin Spătaru, Ministrul Economiei, a subliniat importanța uzinei Automecanica Moreni pentru industria de apărare a țării și și-a manifestat toată susținerea pentru ca planurile de readucerea a unității pe o poziție fruntașă în țară și în afara ei să se materializeze.
”Am fost la Moreni cu câteva luni în urmă, atunci când exista o altă echipă managerială, lucrurile nu arătau tocmai bine, și atunci am spus va trebui să lucrăm împreună pentru a vedea cum putem să readucem această unitate în poziția de a veni cu servicii, de a asigura atât mentenanță cât și producție pentru viitoarele proiecte.
După câteva luni am revenit împreună cu domnul director Vișoianu și am văzut că lucrurile au început să se miște. Bugete de investiții care au început să fie puse în funcțiune, o clădire care a fost renovată. Zilele trecute discutam cu domnul director că de la 1 noimbrie un număr de tineri vor veni să lucreze la Moreni, că începem să readucem tinerii în această uzină. Cred că mai avem multe de făcut, trebuie să ne uităm foarte atent la acele audituri care au fost făcute și din câte știu avem câteva observații și va trebui să ținem cont de ele și să le rezolvăm, și va trebui să discutăm cu beneficiarul nostru, Ministerul Apărării, cum putem aduce aceste acțiuni spre un obiectiv final, asigurarea unei capabilități la Moreni pentru SMFT, pentru transportoarele mobile , fie că vorbim de mentenanță, fie că vorbim de producție. Cei de aici știu că vor avea sprijinul meu necondiționat, împreună cu liderul de sindicat am venit cu propuneri concrete și mă aștept să intre pe planul și pe agenda managementului unității.
Nu mai e timp să așteptăm, nu mai e timp să dicutăm, să vedem că alocăm bani sau nu, nu mai avem timp să ne jucăm cu industria de apărare. Strategia de apărare a țării joacă un rol foarte important.
Vă felicit pentru 54 de ani și îmi doresc ca la 55 de ani să venim cu rezultate concrete, să venim să arătăm că am făcut un pas înainte , că am început să poziționăm Automecanica Moreni pe o direcție clară și că avem o colaborare cu Uzinamecanică București, că vom veni cu proiecte noi, în producție, pe liniile de mentenanță, și vom avea un prim an în care nu vom reduce pierderile ci facem profit.”
”Mă bucur să văd că una dintre emblemele industriei de apărare din România trezește un interes atât de mare atăzi, când se împlinesc 54 de ani de la înființarea Uzinei Automecaniaca Moreni, perioadă în care au fost fabricate peste 15000 de autovehicole blindate pe roți, majoritatea acestora destinate exportului.
Consider că întâlnirea de astăzi este un bun prilej și un bun moment pentru a stabili următorii pași pe care unitatea îi va face în viitor pentru a redeveni unul dintre principalii furnizori ai industriei de apărarea din România.
Este nevoie de efortul nostru, al tuturor, pentru ca transportoarele blindate să reintre în dotarea Armatei române și, de ce nu, și a altor forte militare străine. Pentru a face față pieței internaționale este nevoie de retehnologizare, de linii noi de producție cu ajutorul cărora să repunem uzina de la Moreni pe harta națională și internațională. Armata română are nevoie de Automecanica Moreni așa cum Automecanica Moreni are nevoie de Guvernul României. Aici, este un îndemn al meu, în calitate de președinte al Consiliului Județean Dâmbovița, pentru a sprijini această uzină, pentru că avem nevoie de sprijin.”, a transmis Corneliu Ștefan, președintele Consiliului Județean Dâmbovița.