“Școli fără bullying” este un proiect menit să contribuie la reducerea comportamentelor de bullying în mediul școlar. Trei din zece copii din România sunt excluși din grupul de colegi, iar un copil din patru povestește că a fost umilit de colegii lui, arată datele de teren culese de Salvați Copiii România. Este motivul pentru care asociația lansează în județul Dâmbovița primul program pilot prin care se va lucra la corectarea situațiilor de bullying, astfel încât școala să devină un mediu sigur pentru dezvoltarea emoțională sănătoasă a oricărui copil.
Potrivit ultimelor date din raportul „Bullying-ul în rândul copiilor. Studiu sociologic la nivel național”, realizat de Organizația Salvați Copiii în anul 2016, în școlile din România, trei din 10 copii sunt excluși din grupul de colegi și tot atâția sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi, în vreme ce 1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor.
Totodată, 73% dintre copii afirmă că au fost martorii unei situații de bullying în mediul școlar.
Nici datele Organizației Mondiale a Sănătății nu sunt mai optimiste – aceasta a identificat, în studiul “Health Behaviour of School aged Children”/ “Comportamentele sănătoase ale copiilor de vârstă școlară” realizat în România în 2016, că 1 din 10 elevi de 11 ani a fost agresat de cel puțin trei ori în luna anterioară participării la interviu, procentajul celor de 13 ani fiind de 16%.
Frecvența acestor comportamente plasează România pe locul 13 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul. Cât despre perpetuarea unui comportament de bullying, cifrele arată după cum urmează: 17% din copiii de 11 ani au recunoscut că au agresat alți elevi cel puțin de trei ori în luna anterioară, procentajul celor de 13, respectiv 15 ani, fiind de 23%.
„Un copil se dezvoltă emoțional și social prin interacțiunile cu ceilalți, fie că vorbim despre familie, profesori sau colegi de școală. De felul în care își gestionează aceste relații sociale care apar pe parcursul vieții depinde în mare măsură capacitatea lui de a se integra și de a face față provocărilor. Un copil care se simte amenințat tocmai la școală, adică în mediul care ar trebui să îi confere siguranță, va fi un copil vulnerabilizat emoțional și social. Și nu trebuie să uităm un lucru esențial: într-un context de bullying la școală, toți copiii sunt victime: și copilul agresor, si cel agresat si, în foarte mare măsură, și martorii tăcuți. Acest program al Organizației Salvați Copiii se adresează tuturor și de aceea este atât de important”, a explicat Președintele Executiv Salvați Copiii România, Gabriela Alexandrescu.
Desfășurat în cadrul parteneriatului strategic Nr. 557/03.08.2017 dezvoltat între Organizația Salvați Copiii și Ministerul Educației Naționale, și implementat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița, programul Salvați Copiii are ca mize:
• creșterea nivelului de conștientizare cu privire la riscurile bullying-ului pentru sănătatea emoțională a copiilor, în rândul tuturor actorilor implicați în actul educațional: cadre didactice, consilieri școlari, părinți, elevi;
• creșterea capacității de răspuns a școlilor în situații de bullying, prin dezvoltarea nivelului de competențe al actorilor cheie implicați – cadru didactic, consilier școlar, elev, părinte, în identificarea, recunoașterea și gestionarea bullying-ului în mediul școlar;
• creșterea capacității de răspuns a școlilor în situații de bullying, prin elaborarea unor proceduri clare de intervenție pentru gestionarea situațiilor de bullying;
• participarea elevilor în elaborarea de strategii și soluții pentru eliminarea comportamentelor de bullying, în acord cu nevoile specifice ale fiecărei școli.
Programul pilot „Școli fără bullying” va debuta în perioada 21 septembrie – 30 septembrie 2018, cu organizarea unei sesiuni de formare tip TOT în cadrul căreia 40 cadre didactice și consilieri școlari, de la 20 școli și colegii din județ, vor fi sprijiniți în a-și dezvolta abilități de prevenție, recunoaștere timpurie și gestionare adecvată a cazurilor de bullying în context educațional.
Programul se derulează pe perioada anului școlar 2018-2019 și are ca principale activități:
• Dezvoltarea de materiale educaționale destinate părinților, elevilor și cadrelor didactice menite să crească nivelul de cunoștințe ale adulților cu privire la metode și tehnici de identificare, recunoaștere și intervenție în situații în care copiii generează/sunt victime/martori ale comportamentelor de bullying;
• Organizarea de sesiuni regulate de informare a părinților în vederea conștientizării lor cu privire la aspectele fenomenului de bullying, recunoașterea consecințelor acestuia pentru dezvoltarea copiilor, învățarea comportamentelor sănătoase de răspuns în familiile în care copiii sunt implicați în situații de bullying;
• Organizarea de sesiuni regulate de monitorizare și follow-up în ceea ce privește implementarea activităților proiectului la nivelul școlilor-pilot;
• Elaborarea de materiale educaționale cu privire la metode și tehnici de identificare, recunoaștere și intervenție în situații în care copiii generează/sunt victime/martori ale comportamentelor de bullying;
• Dezvoltarea unor echipe mixte elev – profesor/consilier școlar, la nivelul școlilor pilot, cu responsabilități directe în ceea ce privește prevenția, identificarea, recunoașterea și intervenția în situații de bullying, la nivelul școlii;
• Evaluarea rezultatelor și impactului proiectului, precum și documentarea de bune practice, în vederea extinderii inițiativei la nivel național.
Mai mult de 5.000 elevi vor beneficia de efectele activităților implementate în cele 20 de școli și colegii selectate în programul pilot.